mandag den 22. februar 2010

Hvad er NLP?


NLP står for Neuro Lingvistisk Programmering.

Sagt på en anden måde: NLP er en alment brugbar viden om, hvordan vort nervesystem (Neuro) har et komplekst sprog (Lingvistisk) i form af indre billeder, lyde, følelser og ord, som det hele tiden bruger til at bearbejde virkeligheden med (Programmering).
På den måde danner vi vor egen opfattelse af virkeligheden – og det er denne opfattelse, snarere end virkeligheden selv, der har betydning for, hvordan vi fungerer.

Vi bruger alle sammen NLP hver dag. Vi laver billeder inde i hovedet, som vi ser for vort indre øje, ligesom vi afspiller lydbånd og hører det for vore indre ører, vi føler vore kropsfornemmelser og snakker med os selv om vore oplevelser i en indre dialog.
Det er den måde, vores hjerne repræsenterer oplevelser på, - det, som normalt tilsammen kaldes ”tænkning”.



Alt efter hvordan vi tænker, d.v.s. hvilken karakter disse indre billeder, lyde, kropsfornemmelser og den indre dialog har, producerer vi rare og trygge følelser eller ubehagelige og utrygge følelser.
Det giver os forklaringen på, hvorfor det er muligt for et menneske at gå i panik over at skulle tale offentligt eller invitere en potentiel kæreste ud, mens en anden føler sig opstemt eller får energi ved tanken om at gøre det samme. Eller hvordan et menneske kan være rædselsslagen over en edderkop der fredeligt går forbi, mens personen ved siden af, måske tager edderkoppen op i hånden og interesseret kigger på den. At være nysgerrig og interesseret kræver èn slags opskrift, mens at være bange, kræver en ganske anden slags opskrift.
Vi skal altså gøre noget med de indre repræsentationer for at gøre os selv bange, glade, irriterede, afmålte, venlige, nysgerrige, forelskede osv. !

At forstå vort sinds fascinerende processer og den måde vi tænker/repræsenterer vore oplevelser på, betyder at vi også kan bruge denne viden til at udvikle vore talenter og personlige ressourcer; Når jeg ved hvordan jeg laver indre repræsentationer har jeg mulighed for at overføre denne viden til områder af mit liv og virke, som jeg gerne vil udvikle. Når jeg f.eks ved hvordan jeg beroliger, støtter og opmuntrer mig selv i en vanskelig situation, kan jeg gentage denne måde at berolige, støtte og opmuntre mig selv på, når jeg har brug for det.

NLP er således en konkret og praktisk beskrivelse af, hvordan vi skaber vores egen virkelighed og hvordan vi hver især kan fremme vores egen vækst og udvikling og opnå de drømme og mål vi sætter os.

Ingen kommentarer: