onsdag den 8. februar 2012

Hemmeligheden bag lykkelige forhold

Det handler ikke om at vinde, men om at være med



Hvis du er rede til at se bort fra de snævre egeninteresser og istedet gøre noget for din partner, bliver dit forhold længere.
 
Vi bruger det i flæng, når vi taler om kærlighed og parforhold: Commitment. Eller på dansk: At forpligte sig.



Men hvad indebærer det egentlig? Det satte en hold amerikanske psykologer sig for at finde ud af i et studie, der er publiceret i 'Journal of Personality and Social Psychology'.



173 par deltog i undersøgelsen, der strakte sig over 10 år. 21,5 procent af parrene blev skilt i løbet af den periode.



Og forskerne fandt ud af, at parforhold, hvor begge parter var villige til at ofre sig for hinanden og forholdets skyld, havde en betydeligt større sandsynlighed for at blive lange og lykkelige.

Deltagerne i studiet skulle for eksempel angive, om de var enige i udtalelser som: 'Jeg ønsker, at mit ægteskab forbliver stærkt, lige meget hvilke problemer der opstår', 'Mit ægteskab er vigtigere end noget andet i mit liv', 'At ofre noget for min partners skyld er ofte ikke besværet værd.'



Samtidig blev parrene optaget på video, så psykologer kunne bedømme deres indbyrdes adfærd.



Det handler ifølge forskerne om, man er villig til at give sig i konflikter, klar til ofre sig for det fælles bedste og for sin partners skyld.




Forpligtelse betyder at gøre, hvad der nu kræver for at få et godt forhold. Også selv om det altså indebærer kompromisser og ikke mindst masser af kommunikation, hvor det ikke handler om at vinde en diskussion, men om at lytte til hinanden.



Ingen kommentarer: